Komunikacja Międzyludzka |
Strona Główna Komunikacja werbalna Komunikacja niewerbalna Bariery |
Komunikowanie
się jest procesem złożonym
polegającym na
przekazywaniu wiadomości pomiędzy
ludźmi za pośrednictwem
symboli, którymi są słowa
oraz sygnały pozawerbalne, czyli wyraz
twarzy, pozawerbalne dźwięki
mowy, ruchy ciała, gesty.
Jest to
proces dwukierunkowy, w którym aktywnie uczestniczą
co najmniej dwie osoby:
MÓWCA I SŁUCHACZ. Umiejętność porozumiewania się
określają stosunki między
ludźmi i wpływają na
poczucie własnej wartości. Brak
tych umiejętności może
prowadzić do samotności i
poczucia bezsilności,
niezadowolenia z pracy
i rozczarowań w życiu
osobistym. Dobra komunikacja oznacza,
że odbiorca nie
zniekształca intencji nadawcy,
nadawca dokładnie przekazuje
treść komunikatu, obaj tak
samo rozumieją znaczenie
komunikatu; to m.in.
niezbędny warunek, by
pracownik mógł rozmawiać
z pracodawcą na
różne tematy. ABY
SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ
TRZEBA POSIADAĆ:
UŁATWIENIA SKUTECZNEJ
KOMUNIKACJI:
P R O C E S K O M U N I K A C J I
/
|
\ /
|
\ ŚRODKI WERBALNE –
7% MOWA CIAŁA – 55% INTONACJA–38%/ NIEWERBALNE / Dlaczego ludzie porozumiewają się ze sobą? Pytanie
jest retoryczne, ale psychologowie społeczni próbowali zebrać te racje, które
przemawiają za niezbędności społecznego porozumiewania się w grupach. Tymi
racjami są:
- potrzeba przyłączenia
się:, czyli posiadania poczucia, że jest się uczestnikiem relacji
społecznych, - potrzeba związana z pragnieniem posiadania kontroli nad otoczeniem i możliwości wywierania wpływu
na inne osoby, - potrzeba przywiązania:
manifestująca się jako pragnienie opiekowania się innymi ludźmi i świadomość,
że inni opiekują się nami;
Modele
komunikacji międzyludzkiej: większość
modeli przedstawiających przebieg komunikacji interpersonalnej uwzględnia 5 elementów: źródło informacji, przekaźnik, kanał, odbiornik, odbiorca. Arabskie
przysłowie mówi: "Człowiek ma tylko
jedne usta, ale dwoje uszu" Dopełniając to przysłowie można powiedzieć, że człowiek nie ma dwoje uszu, a czworo i mówi czterema językami. Wyjaśnić to można w ten sposób, że w każdym wypowiadanym komunikacie możemy wyróżnić cztery płaszczyzny komunikacji:
Oprócz
języka ludzie używają jeszcze innych systemów komunikowania się, jak np. gestów, mimiki, pantomimiki. Za pomocą
uścisków dłoni, uśmiechów, różnych grymasów przekazujemy nieraz bardzo subtelne
odcienie uczuć. Nasz ubiór, nasz sposób bycia, zasady zachowania się w
określonych sytuacjach są to przyjęte przez kulturę i cywilizację systemy
komunikowania się społecznego. Telefon, Internet, radio i inne masowe środki
przekazu to dalsze już za pomocą techniki rozszerzenie zakresu porozumiewania
się ludzi.
Aby zapobiec
nieporozumieniom, jakie mogą z tego tytułu wyniknąć, powinniśmy posiąść
umiejętność aktywnego słuchania.
Możemy to osiągnąć stosując następujące techniki:
|